fredag 4. desember 2009

Lettlaget og trivelig fruktkake!

så var vi kommet til 4 desember... og jeg er så og si ferdig med julegavene. bare et par til som skal lages, og så sende inn bilder til en fotobok. julekortene er også bestilt.
planen var jo å legge ut bilder av de morsomme, mislykkede bildene. men det ville ikke nettet være med på den dagen. så jeg får prøve igjen i kveld.

venter på pakke fra panduro, skal prøve meg på å lage såpe i år :)
har bestilt 1kg med såpemasse. så det blir gjerne litt mye såpe. hvis dette går bra og det er mye såpe igjen etter at jeg har delt ut litt i julegaver, blir det kanskje en liten give-away her før jul ;)

ellers hadde vi en skikkelig kosedag i går. vi gikk på tur, og tok med oss litt mose, kongler og deler av et juletre. så får vi se hva det kan bli av det.
kom i julestemning av lukten av juletre. så da ble det pepperkakepynting når vi kom hjem.

nå blir det alltid gris når jeg skal lage melisglasur... og det er nå bare sånn. men i går fikk jeg kjeft av min 2 år gamle sønn. "mamma.... griser sånn, tørke opp!"
bestemt liten gutt jeg har.

her kommer oppskrift på en fruktkake som dere kan kose dere med.
jeg vet ikke helt om jeg tør å prøve meg på den med denne fremgansmåten som er beskrevet her. men om noen av dere gjør, så vil jeg veldig gjerne høre om resultatet ;)


Ingredienser :

1 dl sukker
4 egg
2 dl tørket frukt
1 ts salt
1 dl farin
4 ms (måleskjeer) sitronsaft
Nøtter
2 l whisky

Ta frem en mellomstor bolle.

Smak på whiskyen for å forsikre deg om at denne er god.
Hell den gjerne i et desilitermål og drikk.

Repeteres.

Sett på elvispen.

Sjekk igjen whiskyen, om denne holder kvalitet.


Bland 1 dl smør i bollen, legg til 1 måleskje sukker og visp dette sammen.

Sjekk om whiskyen står seg ved å tømme i deg enda et desilitermål.


Schteng av elvispen.

Knekk to høner og schleng disse i bollen, sammen med all den tørkede fjukten??

Schett på elvispen igjen.


Hvis den tørkede fjukten setter seg fast i bollen, grav den ut med nevene.

Smak deretter på whiskyen for å være sikker på at den fremdeles ikke har blitt schemt.

Etterpå schal du sile 2 ss schalt, eller noe schånt?. Det er forresten ikke schå nøye.


Schekk whiskeyen.


Sil sitronsaften, legg til en matsche og så sukker, eller hva faen du måtte ha for hånden.

Schmør ovnen.

Vri kakeformen på 220 grader, ikke glem å schteng av elvispen.

Schleng bollen ut av vinduet, og ssschekk så whiskyen igjen.


Gå og legg deg?

Hvem faen liker fruktkake , uanschett....


GOD HELG :)

2 kommentarer:

  1. Hihi, den oppskriften var morsom, jeg måtte lese den høyt for datteren min, og hun holdt på å le seg ihjel!:-)

    Jo, den lysekronen min, den har jeg kjøpt på Bohus, den er den billigste men også den fineste synes jeg, for hele lysekronen er av klart glass. Både selve lampen og prismene. Jeg er kjempefornøyd med den, og det beste er at den ikke kostet flerfoldige tusen :-)
    Jeg husket ikke hva den het, så jeg søkte den opp for deg, du finner den her:

    http://www.bohus.no/default.asp?page=99&product=27479&p27479_v=1

    Du må nok forandre på postnummeret, for jeg ser du bor i Bergen, men da ser du den iallefall:-)

    Så gøy at du likte tapeten, dessverre så husker jeg ikke nummeret på den da, men det går for eksempel an å printe ut bildet jeg har lagt ut, for det er jo ganske stort.

    Håper jeg kunne være til hjelp, og så ønsker jeg deg en super helg!:-)

    SvarSlett